Page Info
Google PageRank Checker Powered by  MyPagerank.Net
کد خبر: 4459
دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۲:۴۲ ب٫ظ
چشم انداز صنعت ارتباطات ایران در دوره پسا تحریم از نگاه «بیزینس مانیتور»
بازار مخابرات ایران در خاورمیانه به دلیل ریسک های سیاسی و اقتصادی، عملکردی ضعیف تر از حد انتظار داشته و این وضعیت با کاهش ارزش پول ملی بدتر شده است. دسترسی به تجهیزات جدید محدود است اما رای اجماعی شورای امنیت در جولای ۲۰۱۵ به لغو تحریم های ایران پس از توافق هسته ای تهران […]

بازار مخابرات ایران در خاورمیانه به دلیل ریسک های سیاسی و اقتصادی، عملکردی ضعیف تر از حد انتظار داشته و این وضعیت با کاهش ارزش پول ملی بدتر شده است.

دسترسی به تجهیزات جدید محدود است اما رای اجماعی شورای امنیت در جولای ۲۰۱۵ به لغو تحریم های ایران پس از توافق هسته ای تهران و گروه ۱ ۵، نویدبخش یک چشم انداز خوش بینانه است.

تیم ریسک کشوری بیزینس مانیتور در پیش بینی خود از رشد اقتصادی ایران اندکی تجدید نظر کرده و آن را افزایش داده است. بر اساس این پیش بینی رشد واقعیت تولید ناخالص داخلی ایران از ۰٫۶ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۲٫۹ درصد در سال ۲۰۱۶ و ۳٫۶ درصد در سال ۲۰۱۷ خواهد رسید.

این رشد همچنین احتمالا تاثیری مثبت در بازار گوشی های همراه خواهد داشت و موجب جذب سرمایه گذاری خارجی بیشتری خواهد شد. هرچند ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور نسبتا بالا و در حد ۱۳۶٫۱ درصد است، اما بیزنس مانیتور معتقد است، فضا برای رشد بیشتر وجود دارد. به ویژه خدمات دیتا در طی ۵ سال آینده شاهد نرخ رشد سالیانه ۳۶٫۲ درصد خواهد بود.

دومین اوپراتور بزرگ تلفن سیار ایران یعنی شرکت ام تی ان ایرانسل اخیرا اقدام به راه اندازی سرویس های نسل سوم و نسل چهارم اینترنت همراه کرده و شرکت همراه اول نیز قصد دارد در آینده بسیار نزدیک این سرویس ها را راه اندازی کند.

*آمارهای کلیدی
-ما برآورد می کنیم که ارتباطات خط ثابت در سال ۲۰۱۴ با ۳ درصد رشد مواجه بوده و انتظار داریم این رشد در دوره مورد پیش بینی به دلیل جایگزینی تلفن همراه با تلفن ثابت، کاهش یابد و تمرکز اصلی بر روی خدمات تلفن همراه قرار گیرد.

-ما برآورد می کنیم که در پایان سال ۲۰۱۵، بیش از ۱۱۱ میلیون مشترک تلفن همراه در کشور وجود داشته باشد که ناشی از افزایش عملکرد شرکت ایرانسل در نیمه دوم امسال و پس از راه اندازی نسل سوم اینترنت همراه بوده است.

-ما برآورد می کنیم که در پایان سال ۲۰۱۴ حدود ۹٫۹ میلیون مشترک اینترنت همراه در ایران وجود داشته باشد و این رقم در پایان سال ۲۰۱۵ به ۱۹٫۹ میلیون نفر برسد. همچنین انتظار داریم که این رشد سریع در کوتاه مدت و همزمان با راه اندازی سرویس های پیشرفته توسط اوپراتورها ادامه پیدا کند.

*روند ها و تحولات کلیدی
بازار اینترنت همراه نسل های سوم و چهارم در ایران در حال گسترش است و بیزنس مانیتور پیش بینی می کند که این بازار در طی ۵ سال آینده تا ۲۰۱۹ به طور متوسط سالانه ۳۶٫۲ درصد رشد را تجربه کند.

شرکت ام تی ان ایرانسل نیز همچون شرکت رایتل شروع به ارائه خدمات نسل سوم اینترنت همراه در کشور کرده و شبکه خود را در اوت ۲۰۱۴راه اندازی نموده است. این اوپراتور همچنین اولین شبکه نسل چهارم اینترنت همراه در ایران را در دسامبر ۲۰۱۴ راه اندازی کرد و به دنبال پیشتازی در بازار خدمات دیتای همراه کشور است.

در آوریل ۲۰۱۵، یعنی تنها ۸ ماه پس از راه اندازی شبکه نسل سوم اینترنت همراه ایرانسل، این شرکت ادعا کرد که تعداد مشترکان این شبکه به بیش از ۲۱ میلیون نفر افزایش یافته است که شامل ۷ میلیون مشترک شبکه های اینترنت همراه نسل های سوم و چهارم است. این اوپراتور هم اکنون در بیش از ۲۰۰ شهر کشور خدمات اینترنت همراه نسل سوم ارائه می کند و شبکه نسل چهارم خود را در بیش از ۵۰ شهر کشور راه اندازی نموده است.

۵۶۵۶




« اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران – آفاوا »

ارسال دیدگاه

تصویری
آخرین خبرها

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق است به پایگاه خبری، تحلیلی آفاوا
دارای مجوز پایگاه خبری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی